Zapraszamy do udziału w konkursie. Regulamin, karta zgłoszenia i zgoda znajdują się w załączniku.  
Kolejny raz uczniowie Szkoły Podstawowej w Przegini udowodnili, iż w szachach są niepokonani.
29.10.2025r w Skawinie odbyły się Igrzyska Dzieci i Igrzyska Młodzieży Szkolnej Powiatu Krakowskiego w szachach drużynowych. Z dumą informujemy, iż Drużyna Młodzieży zajęła I miejsce i zakwalifikowała się do etapu wojewódzkiego, a Drużyna Dzieci zajęła II miejsce.
Gminę Jerzmanowice-Przeginia reprezentowały drużyny:
Drużyna Dzieci:
Emilia Kołodziejczyk, kl.6
Nikodem Hrabia, kl.4b
Franciszek Ptaszek, kl.5a
Lena Pyrek, kl.6
Drużyna Młodzieży Szkolnej:
Maciej Herian, kl.8b
Grzegorz Roś, kl.8b
Kuba Dzwonek, kl.8b
Lena Stach, kl.7b
Wszystkim zawodnikom gratulujemy!!!
Uczniowie klasy 8 wybrali się na wycieczkę do Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu. Była to wyjątkowa, ale też trudna lekcja historii. Przewodnik w przejmujący sposób opowiadał o historii obozu, tragediach ludzi, którzy tam trafili, i wydarzeniach, które trudno sobie nawet wyobrazić. Wszyscy słuchaliśmy w ciszy, poruszeni tym, co usłyszeliśmy.
Ta wizyta zrobiła na nas ogromne wrażenie. Dla wielu z nas była to chwila refleksji nad tym, jak ważny jest szacunek dla drugiego człowieka. Na pewno długo jej nie zapomnimy.
Z ogromną dumą informujemy, że uczniowie naszej szkoły biorą udział w ogólnopolskim konkursie „Świadek Polskiej Historii”, organizowanym wspólnie przez Instytut Strat Wojennych im. Jana Karskiego oraz Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych.
W ramach konkursu powstał niezwykle poruszający materiał, który stanowi żywą lekcję historii — wspomnienia z czasów II wojny światowej zapamiętane oczami dziecka.
Swoimi przeżyciami dzieli się pan Zygmunt Krzystanek, 91-letni mieszkaniec Gminy Jerzmanowice-Przeginia, który z niezwykłą szczerością i wzruszeniem opowiada o codziennym życiu w czasie okupacji, o trudnych chwilach, ale też o sile i nadziei, które pozwalały przetrwać tamte czasy.
Wywiad został przeprowadzony przez Natalię Mosurek, a za jego realizację i montaż odpowiada Kacper Mosurek. Ich praca to piękny przykład młodzieżowego zaangażowania w zachowanie pamięci o losach naszej małej ojczyzny i jej mieszkańców.
To wyjątkowy zapis wspomnień, które warto usłyszeć, zanim staną się jedynie kartą w podręczniku.
Serdecznie dziękujemy Panu Zygmuntowi Krzystankowi za poświęcony czas, otwartość i gotowość do podzielenia się bezcennymi wspomnieniami. Pańska opowieść to niezwykle ważna lekcja historii i pamięci dla przyszłych pokoleń.
Link do wywiadu :
Projekt „Dostępne, integrujące i wspierające rozwój uczniów szkoły w gminie Jerzmanowice-Przeginia”
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach „ Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027” numer naboru FEMP.06.37-IP.01-044/24, numer projektu FEMP.06.37-IP.01-1583/24 numer umowy: FEMP.06.37-IP.01-1583/24-00”
jest dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027
Projekt realizowany jest na terenie Gminy Jerzmanowice – Przeginia od 01.07.2025r. do 30.06.2027r.
Projekt „Dostępne, integrujące i wspierające rozwój uczniów szkoły w gminie Jerzmanowice-Przeginia” ma na celu zwiększenie dostępności edukacji, wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami oraz podniesienie kompetencji społecznych i edukacyjnych uczniów poprzez zajęcia specjalistyczne i doposażenie placówek.
W ramach projektu w Szkole Podstawowej w Przegini realizowane będą następujące formy wsparcia,
I. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne – zajęcia będą prowadzone zgodnie z potrzebami uczniów. Celem zajęć będzie np. Usprawnienie zaburzonych procesów psychomotorycznych istotnych w opanowaniu umiejętności czytania i pisania.
Pomoc uczniowi w przezwyciężeniu jego trudności w opanowaniu określonych umiejętności i w przyswojeniu danej wiedzy, stworzenie możliwości rozwoju umysłowego i społecznego i emocjonalnego oraz zbudowanie odpowiedniej samooceny. (Zajęcia przeznaczone dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi)
II. Zajęcia logopedyczne – zajęcia, których celem jest korygowanie wad wymowy; rozwój sprawności językowej, poprawa sprawności narządów artykulacyjnych, poprawa płynności mowy, zwiększenie i niwelowanie barier komunikacyjnych, które mogą utrudniać codzienne
funkcjonowanie, usprawnienia motoryki i
(Zajęcia przeznaczone dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi)
III. Zajęcia z treningu umiejętności społecznych (TUS)- celem zajęć jest rozpoznawanie emocji, sztuka motywacji itp. Uczeń zna i umie rozpoznać swoje emocje i potrafi sobie z nimi poradzić; redukcja zachowań problemowych(przemoc, dyskryminacja);
IV. Zajęcia terapeutyczne Biofeedback – celem zajęć jest rozwój kompetencji emocjonalno- społ.; regulacja emocji, poprawa koncentracji oraz radzeniu sobie ze stresem.
V. Zajęcia wyrównawcze z języka polskiego, matematyki, języka angielskiego, fizyki, przedmiotów przyrodniczych – celem zajęć jest wyrównanie braków; Pomoc uczniom mającym trudności w nauce wyżej wymienionych przedmiotów; wsparcie zgodne z zaleceniami z PPP oraz kadry
VI. Zajęcia – warsztaty ekologiczne – celem zajęć poznanie zagrożeń dla środowiska, uczestnicy będą mieli możliwość nauczyć się jak dbać o przyrodę. Warsztaty umożliwią współpracę i wymianę doświadczeń między uczniami SPE i bez specjalnych potrzeb, wzmacniając empatię oraz wzajemny szacunek.
W ramach Projektu wsparciem zostaną objęci nauczyciele poprzez: organizacje wsparcia rozwoju kwalifikacji nauczycieli, organizację szkoleń dla nauczycieli, w celu zdobycia kwalifikacji i wiedzy do pracy z uczniem























