Jakiś czas temu, w naszej szkole gościliśmy nauczycielki języka polskiego z Rybnika, Mielca, Bielska-Białej, Nowego Sącza i jego okolic. Regionalne spotkanie odbyło się w ramach programu „OK zeszyt”, ogólnopolskiego projektu realizowanego we współpracy z fundacją Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności. Spotkanie z Okejką (praktykiem od lat pracującym w oparciu o OK zeszyt) poświęcone było wymianie doświadczeń, pomysłów i praktycznych wskazówek pomocnych w pracy z ocenianiem kształtującym i OK zeszytem. Była też okazja do zaprezentowania OK zeszytów swoich uczniów – ich zdjęcia można obejrzeć w galerii.
Panie były pod wrażeniem nie tylko naszej szkoły (m.in. ilości dyplomów zdobiących ściany na korytarzach, wyposażenia), ale także okolic naszej gminy. Szczególnie, w związku z tematem oceniania kształtującego spodobały im się rysunki zdobiące salę 18, wykonane przez p. Mariolę Zając wg pomysłu p. Danuty Sterny, ekspertki oceniania kształtującego w CEO.
Co to jest OK zeszyt? Jest to prowadzony przez ucznia zeszyt zawierający jego prace i informacje nauczyciela: cele poszczególnych lekcji, kryteria sukcesu do lekcji, refleksje własne ucznia, mapy myślowe związane z tematem, prace ucznia, prace domowe wykonane przez ucznia, komentarze nauczyciela do prac ucznia, oceny koleżeńskie uczniów, samooceny prac uczniowskich oraz odpowiedzi uczniów na pytania kluczowe
Zeszyt wykorzystuje zasady oceniania kształtującego w nauczaniu i uczeniu się, zaś praca z OK zeszytem jest sposobem na poznanie, doświadczanie i wybranie przez nauczyciela narzędzi oceniania kształtującego i dopasowanie ich do potrzeb nauczanego przedmiotu; to udzielanie uczniom takich informacji zwrotnych, które umożliwiają ich widoczny postęp, umożliwianie uczniom, by korzystali wzajemnie ze swojej wiedzy i umiejętności, wspomaganie uczniów, by stali się autorami procesu własnego uczenia się.
W naszej szkole projekt OK zeszyt realizują uczniowie klasy 5 wraz z nauczycielką języka polskiego Agnieszką Kochanik w ramach innowacji pedagogicznej „OK zeszyt, czyli wiem, czego, po co i jak się uczyć na języku polskim”.